domingo, 20 de junio de 2010

Session fins al 21/4/10



Sessió 1: 3/3/2010

Bé primerament voldria dedicar unes línies d'aquesta primera sessió a donar-li al professor de l'assignatura de “planificació” una breu explicació del que es trobarà a les sis sessions següents, és a dir, a les sessions que tenen data des de el dia 3 de març fins al 24 de març. Aquesta informació és que no va ser fins al dia 24 de març que no vaig saber que havíem de fer una carpeta d'aprenentatge i és per això que gràcies a l'ajuda de la meva amiga Elena López Segovia, he pogut obtenir informació d'aquestes cinc sessions oblidades i així les he pogut inclou-re aquí.

Ara ja si entrant en profunditat en la primera sessió que vam fer, si que recordo minimament que hi va ver una petita argumentació sobre els punts a favor i en contra de les aules d'acollida. Al ser la primera classe si que recordo que no hi vaig intervenir gaire (no com a las classes que vindrien als mesos posteriors, a les que podria considerar que m'involucrava massa al tema que es tractava) però la majoria de la gent opinava que no eren necessàries ja que és una forma de començar a excloure els nens des de un inici quan comencen a estudiar en una nova escola, també recordo que una de les veus a favor d'aquest tema era l'Àdric que deia que a la seva antiga escola estaven utilitzant-les i que ell considerava que eren força útils, tant d'una opinió com de l'altre tenim punts a favors de cada postura a les següents pàgines:

Pàgina a la qual s'explica que el departament d'educació defensa la utilització d'aules d'acollida:


Pàgines que estan en contra de les aules d'acollida. Des d'un punt de vista anti-catalanista, podríem considerar:


Des d'un punt de vista més pedagògic:


En un principi estava en contra de les aules d'acollida ja que pensava que eren una forma de, com diuen a sos racisme, separar i segregar els nouvinguts, però després d'haver visitat l'escola treballada a la nostre wiki i haver vist com funciona una aula d'acollida i les impresions dels nens penso que pot ser una eina beneficiosa per als nostres alumnes, tot i això, respecto l'opinió dels que pensen que és un recurs més que dispensable.

Sessió 2: 8/3/10

Bé aquesta segona sessió si que la recordo amb força claredat gràcies a l'ajuda de companys, com ja vaig esmentar a la primera sessió. Primerament en Martí va començar parlant sobre els nostres exercicis de la web 2.0, va fer uns petits apunts sobre aquesta i bé per a que ja quedi clar d'una vegada per totes que és una web 2.0 aquí deixo un link amb una breu i senzilla explicació feta a un un power-point:


Un cop aclarida la idea o el concepte de la web 2.0, tornem a la sessió, posteriorment als apunts que donà en Martí sobre els nostres treballs, ens va introduir un nou recurs TIC, el delicious. El delicious és una pàgina d'Internet utilitzada per poder trobar arxius, enllaços, etc. Que un usuari d'aquesta pàgina hagi penjat, ja que la seva senzillesa a l'hora de posar tags (etiquetes) als arxius que es pengen, precissament permet als cercadors de materials trobar-los amb molta facilitat. Com a professors hauríem d'utilitzar aquesta pàgina que la podríem arribar a convertir-la en una gran font de recursos per a personal docent de Catalunya (dic de Catalunya ja que cada comunitat autònoma té una llei d'ensenyament diferent) i així fer que els nostres alumnes poguessin aprendre amb el millors recursos que nosaltres els hi poguéssim donar. A part de tot això el delicious també ens permet afegir a diferents usuaris com a “amics” ja que si considerem que un usuari penja material del nostre interès podríem seguir les seves activitats i assabentar-nos dels nous continguts que penja. La web en qüestió és la següent:


I un petit tutorial sobre els primers passos a la web:



L'únic punt negatiu que li veig a aquest recurs és que hem de crear-nos prèviament un correu electrònic yahoo però no ens restarà molt temps fer-nos un de nou.

Sessió 3: 10/3/10
Aquesta sessió la vam dedicar a treballar amb el currículum, personalment va ser la meva primera toma de contacte amb aquest recurs. En els primers instants no sabia com utilitzar-lo però a dia d'avui puc assegurar que és una de les millors eines que mai he tingut a les meves mans.

La sessió la vam començar llavors fullejant el currículum d'educació primària per a que després en Martí ens donés una matèria amb la qual treballar el currículum. Aquesta matèria fou educació física i el que vam haver de fer va ser buscar els objectius d'aquesta per a que després els poguéssim posar en comú amb les nostres companyes Anna i Helena. Inicialment considerava que amb la realització d'aquesta sessió no n'havíem tret res en clar, però amb el pas del temps m'he adonat que això no és realment així. A continuació deixo alguns dels objectius de l'assignatura esmentada anteriorment segons el currículum:

- Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’autoimatge, l’autoestima i l’autoconfiança.
- Apreciar els efectes beneficiosos envers la salut de l’exercici físic i de l’adquisició d’hàbits higiènics, alimentaris i posturals.
- Utilitzar el coneixement del propi cos, les capacitats físiques i les habilitats motrius per resoldre i adaptar el moviment a les necessitats o circumstàncies de cada situació.
- Seleccionar i aplicar de forma eficaç i autònoma, principis i regles per resoldre problemes motors en la pràctica d’activitats físiques.
- Participar en jocs com a element d’aproximació als altres, seleccionant les accions i controlant l’execució de les mateixes, prèvia valoració de les pròpies possibilitats.
- Regular i dosificar l’esforç, assolint un nivell d’autoexigència d’acord amb les pròpies possibilitats i les característiques de la tasca.
- Explorar les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.
- Compartir i gaudir de l’exercici físic i de l’expressió i comunicació corporal en col·lectivitat mitjançant el joc, la dansa i qualsevol activitat física que comporti el desenvolupament de la persona.
- Participar en activitats físiques compartint projectes, establint relacions de cooperació per assolir objectius comuns sense discriminacions, per mitjà de la participació solidària, tolerant, responsable i respectuosa i resolent els conflictes mitjançant el diàleg.
- Conèixer i valorar la diversitat d’activitats físiques, lúdiques i esportives com elements culturals, propis i d’altres cultures, mostrant una actitud crítica tant des de la perspectiva de participant com d’espectador/a.
    Ja per acabar m'agradaria dir que a cada matèria que ens especifica el currículum podem trobar els següents apartats: continguts, criteris d'avaluació, competències i objectius.



    Sessió 4: 17/3/10
    El protagonista d'aquesta sessió sens dubte va ser el conseller Maragall i el seu plà de retallada, per què? Doncs bé aquesta és la explicació:

    Ho explico de forma més senzilla, en aquesta època de crisi tant de valors com diuen alguns com econòmica com diu tothom, el conseller Maragall va tenir la brillant idea de retallar pressupost en allò que és imprescindible per a molts, per sortir d'una crisi econòmica, l'educació. Doncs bé el conseller Maragall pensà que seria una bona idea retallar els pressupostos per a les escoles a més de reorganitzar el calendari escolar instaurant la ja coneguda i polèmica setmana blanca. Llavors a partir d'això els professors es van queixar per aquestes reformes i van fer vaga.

    Des de el meu punt de vista no entenc com un senyor que suposadament és un entès d'assumptes d'estat pot considerar la retallada a l'educació com a una bona mesura anticrisi però no únicament això, sinó que no puc arribar a entendre com un ex-professor pugui posar en aquesta situació a professors simplement per estalviar uns quants calers a la Generalitat. Ja per acabar ni jo, ni els professors ni els pares entenen que pot aportar de beneficiós la setmana blanca en els nostres joves.

    Però tornant a la sessió aquesta es convertí en una espècie de discussió política que va terminar amb els continguts de com avaluar als nostres alumnes i com avaluaríem els objectius que vàrem decidir a la sessió anterior.


    Sessió 5: 22/3/10
    Aquesta sessió la vam dedicar als llibres de de text amb els quals els alumnes treballaven a l'aula. Recordo que havíem de treballar els llibres de text de forma que analitzéssim els continguts d'aquests, el seu disseny gràfic, els tipus d'imatges que n'hi havien, la contextualització del llibre amb el curs, si n'hi havien activitats o no, etc.

    L'Àldric i jo vam analitzar un llibre de text, el treball era en parelles, de cicle inicial de coneixement del medi que en Martí ens deixà ja que l'Àldric s'havia oblidat el que va portar durant dues setmanes a la motxilla a casa. Com a conclusions del nostre anàlisi puc recordar que nosaltres ja veníem predeterminats per una conferència a la qual havíem assistit la setmana anterior per a l'assignatura de castellà i que parlava dels missatges amagats que portaven els llibres de text a la primària. Recordo que a la conclusió vàrem posar que als llibres no podíem observar la multiculturalitat pròpia del nostre país i que a més podíem veure ser sexisme a les seves imatges a arrel de que per exemple a les activitats domèstiques que ensenyava e llibre, les dones planxaven mentre que els homes rentaven el cotxe. Pel que respecta a continguts crèiem que eren apropiats per a l'edat dels nens i que a més els explicaven de forma senzilla i amb l'ajuda d'imatges i activitats. Ja per acabar ens va agradar que al final del llibre hi haguessin retallables ja que aquests entretenen i eduquen molt als infants.

    Com a mestres abans d'escollir un llibre per als nostres alumnes sempre hem de considerar si el creuríem convenient per a nosaltres mateixos o per als nostres futurs fills.



    Sessió 6: 24/3/10
    Bé doncs, aquesta sisena sessió és la que probablement recordo pitjar d'aquestes cinc que no vaig poder apuntar però faré un petit resum del contingut d'aquesta i de la meva opinió al respecte d'un dels temes tractats.
    Aquesta sisena sessió tractava sobre l'estructuració dels continguts, segons el currículum (pàgines 153, 154 i 155), podem estructurar els continguts segons els següents 8 criteris:



    - Priorització
    - Ordenació
    - Seqüenciació
    - Transferència del coneixement
    - Transdisciplinarietat
    - Integració
    - Problemització



    Per a mi de tots aquests criteris el que més m'ha cridat l'atenció i per tant el que més m'ha agradat no solament com a mestre sinó que també com a alumne és el de priorització. El motiu d'aquesta empatia vers aquest criteri es que molts cops els professors no s'adonen de la necessitat que tenen per donar un major aprofundiment a uns temes i un menor a d'altres i és per això per el motiu que molts cops és dona la ja famosa situació “No hem pogut acabar aquest any el llibre de... ja que no hem treballat com hauríem d'haver treballat”. Això sens dubte no és dona per que l'alumne no ha volgut treballar més sinó per que el professor no ha sabut organitzar-se el temari i aquest aspecte és un dels que elogio més sobre un antic professor meu el qual era probablement un dels únics de l'Hospitalet que podia acabar tots els continguts que es donaven als diferents llibres amb els que treballava de forma satisfactòria i a més donant-li un sentit idoni al procés d'aprenentatge d'aquests continguts, per això abans de començar el curs, com a professors hem de decidir fins a on volem arribar i com ho farem per a que així tant professors com alumnes puguin treballar els continguts de la manera més còmode.



    Sessió 7: 7/4/10
    Aquesta sessió la vam dedicar al PEC, i en més en especial a la seva programació. Primerament i abans d'entrar ja en la meva valoració personal de la classe i demés, començaré explicant què és un PEC. Anomenem PEC al projecte educatiu de centre i aquest és una mena de bíblia per a l'escola per així dir-ho. En aquest venen recollits els principis de l'escola i la imatge que vol donar de si mateixa. Segons l'institut Joan Fuster, situat al barri de Sant Andreu a Barcelona, ens explica al seu espai a la pàgina xtec.es que un PEC és “El Projecte Educatiu de Centre [PEC] és l’explicitació dels valors compartits que regeixen el funcionament del centre, la definició de la raó d’ésser i la visió compartida de l’institut que ens agradaria ser. El seu PEC el podem trobar a continuació:

    Ara ja tornant a la sessió, a partir del PEC vam començar a treballar per primera vegada amb les Unitats Didàctiques i és que vam dedicar la classe a planificar el curs, i no hi ha millor manera de planificar el curs d'una assignatura que amb una Unitat Didàctica. Però tornem a l'explicació que ja hem fet abans sobre el PEC i fem-la sobre la UD. Què és una Unitat Didàctica? La wiki més global que coneixem avui en dia, la Viquipèdia, considera que una Unitat Didàctica és “la divisió que es fa dels continguts acadèmics totals segons el temps, equival a les lliçons del llibre de text o als mòduls dels tallers pràctics. “, és a dir, és la forma de planificar els continguts d'una matèria planificant-los sessió per sessió, un clar exemple d'això llavors és que en Martí planifiques totes les coses que faríem durant aquesta setena sessió en relació amb els PEC i les UD.

    Ja per acabar simplement voldria posar un enllaç amb una de les eines que ens va ensenyar en Martí mentre treballàvem aquell dia en les Unitats Didàctiques i més en especial una pluja d'idees que vam fer en relació amb aquesta. L'eina en qüestió es diu Prezi i és una pàgina web que ens permet fer presentacions en directe a les quals hi podem posar diferents efectes i zooms per tal de fer-les més atractives. La pàgina en qüestió:

    I la nostra pluja d'idees:


    Aquesta pàgina va ser de les que més em cridà l'atenció de totes les que en ha donat en Martí ja que és molt fàcil d'utilitzar.


    Sessió 8: 19/4/10
    La sessió del dilluns 19 d'abril la vam dedicar a les escoles rurals i també a una unitat didàctica en relació amb els rius. Primerament com acostumo a fer en aquesta carpeta d'aprenentatge explicaré el concepte principal de la sessió, l'escola rural. A continuació deixo una pàgina que recull de forma senzilla que és una escola rural:


    L'escola rural en general és el mateix que una escola com les que podem tenir a l'Hospitalet (en el meu cas) o a Barcelona entre d'altres però fent que la divisió de classes per edats siguin diferents (hi ha un marge més ampli) i una flexibilitat d'horaris. A continuació deixo un petit reportatge de Tele-Madrid sobre aquestes escoles rurals en aquella comunitat autònoma i també el tràiler del film en el qual està inspirat el documental. Reportatge:

    Tràiler:




    Ambdós vídeos són en castellà ja que no he pogut trobar un reportatge en català ni el tràiler de la pel·lícula francesa en català, des de el meu punt de vista, força interessants. Ja per acabar i com faig sempre donant la meva opinió, considero que l'escola rural és un servei molt útil per als nostres nens, és més, les meves cosines viuen a un poble a Castella i Lleó i elles han anat durant la primària a aquestes escoles i la més gran, que té ara 13 anys i ja fa l'ESO, té el mateix nivell que els nens amb els quals treballa a l'aula i que provenen d'escoles de la ciutat de Burgos.



    Sessió 9: 21/4/10
    En aquesta novena sessió hi ha va haver un canvi de papers ja que els alumnes vam fer de professors per als nostres companys, m'explico. La sessió del 21 d'abril va consistir a, primerament corregir el treball que havien fet el nostres companys amb les diferents unitat didàctiques elaborades per ells i després en exposar les idees positives i negatives sobre aquests treballs. Recordo que jo vaig haver de “corregir” una unitat amb l'ajuda de l'Anna i l'Elena i bé vam considerar que la Unitat que havíem d'avaluar estava força bé, tot i això vam fer algunes petites correccions ja que tot treball sempre és millorable i és per aquest motiu que aquesta sessió la vaig considerar molt aprofitable. Potser no vam aprendre molts conceptes nous però si que vam poder veure una mica és en profunditat les Unitats Didàctiques i també vam poder passar una bona estona interactuant amb la resta de companys. Voldria posar algun link aquí o algun recurs però considero que a aquesta entrada no escau aquest tipus de recursos.

    No hay comentarios:

    Publicar un comentario