domingo, 20 de junio de 2010

Sessions fins al 2/6/20 + Conclusió

Sessió 10: 28/4/10
Aquesta sessió 10 ver marcada per la meva absència de la setmana anterior per causes laborals i és que fins i tot quan no sóc a la universitat he d'estudiar per a la meva feina però anant al tema que realment importa.

En aquesta sessió vam parlar del nens amb necessitats educatives específiques. Com bé va dir en Martí abans que tots ens equivoquéssim, un nen amb una NEE no ha de ser un nen que tingui simplement un dèficit d'atenció o un dèficit d'habilitats cognitives sinó que també pot ser un nen que tingui problemes auditius o bé un nen que sigui superdotat i és que aquesta sèrie de nens també necessiten una atenció especial ja que per exemple si a un nen superdotat no li oferim el nivell que ell necessita respecte als continguts pot patir molt a la classe a la que es troba i pot arribar a baixar el seu rendiment a causa de l desmotivament que li causa que els continguts estiguin molt lluny del seu nivell.
Com que aquests tipus de nens, els superdotats provoquen un gran interès en mi he cercat un blog que ens parla de diversos aspectes que tenen a veure amb aquest tipus de nens, entre d'altres coses ens parla de què és un nen superdotat, ens parla de les necessitats dels professors vers aquests tipus de nens, els problemes que poden ocasionar la no identificació d'aquestes necessitats, les seves conductes, etc. El blog en qüestió:

A continuació deixo un documental de TVE que ens parla sobre els nens superdotats, consta de sis parts però a mi em resulta un documental molt interessant, tant que s'hauria de mirar sencer.

Part 1 per veure-la des de el blog:



Parts de la 2 fins la 6:




Sessió 11: 3/5/10

En aquesta sessió es parlà de l'escola inclusiva. Recordo amb claredat aquesta sessió ja que va ser quan en Martí preguntà sobre l'escola inclusiva i jo vaig assegurar que era una cosa que realment no ho era, és a dir, vaig ficar la pota en la meva definició d'escola inclusiva. He trobat per Internet un petit pdf que ens explica que són les escoles inclusives, aquest pdf ens explica de forma molt breu i senzilla el funcionament, la definició i alguns aspectes en relació a aquestes. Quan el Martí va aclarir el que era una escola inclusiva molta gent va estar d'acord en que a vegades aquestes escoles que intenten integrar els nens amb NEE amb nens que no les tenen poden ser perjudicials per als dos grups d'alumnes ja que o bé es poden endarrerir les classes o bé no se'ls hi dona la suficient atenció als nens amb aquestes necessitats especials, des de el meu punt de vista, jo a la primària vaig anar a un tipus d'escola com a aquesta, tot i que penso que ni la pròpia escola sabia en aquells temps que era una escola inclusiva, i he de dir que jo tenia un nen amb necessitats educatives especials a la meva classe, ell tenia un trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat a més d'altres problemes en relació a la seva capacitat cognitivia, i el que feien era donar-li uns continguts adients a les seves capacitats però també el que feien era tractar-lo com a un alumne més ja que ell es considerava un alumne més i va arribar un punt que bé, tot i que era força clar que no tenia la mateixa capacitat cognitiva que els nens de la resta de la classe, era capaç de seguir el nostre ritme tot i que tingués algunes dificultats. És per això llavors que jo estic d'acord amb les escoles inclusives ja que poden permetre a aquest tipus de nens posar-se al nivell dels demés, potser tindran més dificultats però no seran exclosos de l'entorn al qual viuen.

Aquí deixo l'enllaç del blog del qual parlava i també una explicació més profunda del que es el Trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat. Blog:

Viquipèdia:




Sessió 12: 5/5/10
Aquesta sessió va servir com a cloenda sobre el tema de les necessitats educatives especials. Ja que considero que a les anteriors sessions treballades per mi sobre aquest tema potser m'he excedit en la quantitat d'informació que he donat, en aquesta tractaré de ser una mica més breu. És per això que voldria simplement introduir dues pàgines molt útils i que estic segur que visitarem com a mestres el 50% de les vegades que obrim Internet per a buscar informació en relació a la nostra professió, i aquestes són gencat.cat i xtec.cat. Potser no s'enten per què anomeno aquestes pàgines però vet aquí el motiu de la meva intervenció i és que des d'aquí podem trobar els següents serveis educatius en relació als temes tractats als últims dies i a l'assignatura com són:

Els centres de recursos pedagògics (CRP), els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) i els equips de suport i assessorament en llengua, interculturalitat i cohesió social (ELIC) són els serveis educatius que actuen en els centres d’una zona específica. Actuaran com a servei educatiu de zona.

Els centres de recursos educatius per a discapacitats auditius i alumnes amb trastorns greus del llenguatge (CREDA) i el centre de recursos educatius per a discapacitats visuals (CREDV) són serveis educatius específics. Aquests serveis educatius específics adrecen la seva activitat a un ampli conjunt de la població escolar, que no coincideix necessàriament amb una única zona.

Els camps d’aprenentatge (CdA) són una xarxa de serveis situats en contextos singulars que donen suport al professorat per tal que l’alumnat assoleixi objectius d’aprenentatge relacionats amb l’estudi del medi a partir de projectes que es desenvolupen en estades al camp d’aprenentatge, en activitats a l’entorn o en el centre mateix.

Tot això ha estat extret de les pàgines anomenades anteriorment per això en aquesta ocasió torno a deixar dos recursos més tot i que són molt populars:




Sessió 13: 10/5/10
Considero que aquesta sessió va estar protagonitzada per la nova dinàmica de treball, dic nova per que per a mi és nova, mai havia sentit parlar d'ella, Phillips 66. Phillip 66 segons wikipedia és “una dinàmica de grups o tècnica grupal educativa creada per J. Donald Phillips. 


La seva funció es motivar una discussió ordenada entre els participants i possibilitar l'intercanvi de punts de vista” i aquesta consisteix a “dividir la classe en 6 grups de 6 persones”, sempre es poden modificar aquestes quantitats,”les quals discuteixen durant 6 minuts un tema o un problema (previst o que ve hagi sorgit com a tema durant el desenvolupament de la classe). 


Seguidament una persona del grup es reuneix amb els altres 5 representants i torna a formar un grup de 6, per sis minuts més, discutiran sobre el mateix assumpte, fins que s'arribi a una conclusió general. Aquest tècnica permet que es desenvolupi la capacitat de síntesi; contribueix a que es superin el temor a la parla entre companys; fomenta el sentit de la responsabilitat i estimula la participació de tots els membres del grup”.

Aquí deixo una pàgina que és de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos a la qual parlen més en profunditat sobre aquesta dinàmica.




Sessió 14: 17/5/10
En aquesta sessió i a tres per al final de l'assignatura vam parlar dels tipus d'avaluació que es poden donar, entre aquestes volia comentar la formativa i la sumativa. Però que volen dir realment aquests tipus d'avaluació? A continuació faig un petit resum de cadascuna d'elles:

- Avaluació formativa: aquesta avaluació el que fa qualificar el procés d'aprenentatge des de el moment de la posada en comú dels coneixements previs fins al moment que s'acaben d'explicar els continguts.

- Avaluació sumativa: és aquella que avalua le producte final del procés d'aprenentatge amb treballs finals, exàmens, etc.

Llavors he trobat dos recursos força interessants per a l'ampliació d'aquests conceptes, el primer d'ells és aquest document on ens explica i contextualitza les dues avaluacions:

I el segon és una pàgina que també ens explica aquests dos tipus d'avaluació:

Però tornant a la sessió, el que vam fer va ser un petit treball en grups de quatre que consistia als tipus d'activitats que podíem incloure a la UD durant el procés d'aprenentatge. El meu grup proposà una activitat molt interessant que consistia en una activitat final a la qual els nens havien de fer un vídeo explicant que havien aprés dels rius i demés i quines eren les seves impressions sobre el treball que havien fet. Amb aquesta activitat el que es pretenia llavors era un recull final d'idees i també fer un exercici atractiu per als alumnes ja que l'elaboració del vídeo i fer una classe diferent a la que els nens fan sempre podia ser molt beneficiosa per als alumnes. Si no recordo malament també vam fer graelles d'autoavaluació entre d'altres.


En conclusió considero que aquella 15a sessió va estar força bé ja que la vam poder aplicar a la nostra unitat didàctica i va ser una classe amb continguts molt útils.



Sessió 15: 19/5/10
En aquesta sessió vam parlar de l'avaluació i vam fer un petit debat sobre el que implica explicar el tipus d'avaluació als nens com avaluarem als nostres nens i si es necessari avaluar els nens de forma numèrica o bé de forma que tinguin una nota simbòlica. Doncs bé recordo que personalment jo deia de notificar als nens les activitats que es farien però sempre fent activitats que no permetessin al nen estudiar-se-les o prepara-se-les ja que sinó el nostre propòsit de que aprenguin els continguts de forma gradual es veuria frustrat. En quant a l'aspecte de com avaluar els nostres alumnes penso que a vegades la nota numèrica pot ser bona, per tal de donar ànims als alumnes que ho fan molt bé, però també pot ser una tria dolenta ja que pot fer que els nens que no són tan bons als estudis es desmotivin per aquesta situació és per això que de vegades les notes del tipus “progressa adequadament” són bones ja que fan que els nens que no ho fan tan bé no ho vegin com una nota summament negativa i els nens que ho fan bé segueixin esforçant-se per millorar. Tot i això vaig dir que creia totalment oportú i necessari que al costat de la nota que li posem a l'alumne (ja sigui numèrica o no) posem una petita explicació de com ho està fent el nen i com podria millorar per tal de donar la major informació possible a l'alumnat i a la seva família. Ja per acabar voldria aclarir que em considero partidari de fer activitats en grup, especialment activitats de treball cooperatiu i també soc un detractor dels exàmens ja que són una prova que no poden jutjar de forma objectiva tot el treball que s'ha estat fent durant el curs, així que penso que sempre es millor una avaluació continua sense exàmens finals.



Sessió 16 i 17: 31/5/10 i 2/6/10
Aquestes dues últimes sessions van ser el tancament de l'assignatura i les vam dedicar a fer les exposicions dels nostres treballs sobre la visita a les escoles que vam escollir.

La meva exposició no puc considerar que fos un èxit ja que considero que em vaig posar nerviós ja que era el primer cop que exposava seriosament davant d'aquell grup i no tenia la suficient confiança com per a estar tranquil davant els meus companys però bé en el conjunt de l'exposició considero que tant la meva companya Elena com el meu company Àldric ho van fer més que bé. Pel que fa al propi treball que vàrem penjar a la wiki de la nostra assignatura considero que és un treball molt complet i amb el que vam gaudir i divertir-nos molt ja que primerament vam fer una cosa que ens va agradar, en segon lloc ens van tractar molt bé a l'escola que vam visitar i per últim per mi va ser un plaer treballar amb els meus companys de grup ja que hi va haver una gran comunicació entre nosaltres i també una repartició de la feina molt equitativa.

Com a valoració del treball en general únicament el podria definir amb una frase, i aquesta és: el nostre treball és simplement una representació senzilla i original del que va ser per a nosaltres un dia a l'escola.



Conclusió de l'assignatura

Bé avaluaria aquesta assignatura com la guia necessària per elaborar una Unitat Didàctica a més de com una guia per al professor que està informat del que pasa al seu voltant. Penso que en aquesta assignatura he aprés moltes coses però sens dubte del que més he aprés és de l'ús de les TIC i de recursos informàtics ja que en Martí ha sigut un professor que ha incidit molt en aquest aspecte i considero que és molt important ja que aquest, és el nostre futur com a mestres, aquestes són les nostres futures eines i començar-les a utilitzar-les des de aquest moment m'ha servit per a que quan estiguem en una situació real en el futur puguem ser capaços d'actuar amb seguretat i fermesa en el context de l'aula. Un altre punt que volia destacar de la matèria és el tipus de treball que hem fet a classe ja que m'ha agradat molt treballar en grup i sempre amb diferent gent. També en relació amb això considero que els debats que hem fet han sigut molt profitosos i crec que personalment els he aprofitat ja que soc una persona a la que li agrada donar la seva opinió i també conèixer la dels demés.

Finalment i a mode de cloenda d'aquesta carpeta voldria agrair a tots els meus companys i al professor de l'assignatura l'actitud que han tingut amb mi i amb la resta de companys ja que m'han permès aprendre molt i de forma significativa, també crec que ha sigut un bon moviment el canviar-me de grup ja que considero que l'experiència viscuda ha sigut molt profitosa per mi, així que simplement gràcies a tothom i que sigueu molt feliços i feu molt feliç a la gent.


Deixo aquí un vídeo que espero que us doni moltes forces.


http://www.youtube.com/watch?v=LYU-8IFcDPw







No hay comentarios:

Publicar un comentario